Cukoréhség (cukorfüggőség) csökkentése

Az édesség finom és igen nehéz neki ellenállni. Fogyasztásával nincs is semmi gond, amennyiben mértéket tudunk tartani, azonban sokaknak mégis megkeseríti az életét, mert képtelenek mértéket tartani és szinte már a napi rutin része az édesség vagy egyéb rágcsálnivalók fogyasztása. A túlzott édességfogyasztás nemcsak elhízáshoz vezet, de a sikeres fogyókúrát is lehetetlenné teszi. Ez az elsőre leküzdhetetlennek tűnő probléma azonban néhány egyszerű változtatással mégis könnyen kordában tartható és sokkal egészségesebbé tehetjük a mindennapi táplálkozásunkat és esélyt adhatunk, hogy a fogyásunk sikerrel végződjön.

A cukoréhség legfőbb okai és megoldásuk

Az esetek többségében a túlzott édességfogyasztás csak tünete egy mélyebben gyökerező problémának. Ezt a problémát kell feltárni és helyretenni, és akkor szinte magától megszűnik.

A legfőbb kiváltó okok fontossági sorrendben:

  • Rendszertelen, helytelen étkezés
  • Stressz, lelki bánat
  • Vitaminhiány
  • Egészségügyi probléma
1. Rendszertelen, helytelen étkezés

Az esetek többségében az édességutáni túlzott sóvárgást a rendszertelen és helytelen étkezés okozza. A nem megfelelő táplálkozás miatt a vércukorszint folyton ingadozik, mely gyakran hirtelen fellépő cukoréhség formájában nyilvánul meg. Étkezzen rendszeresen napi 5-6 kisebb adagot a napi nagyobb 3 helyett, így a vércukorszintje mindig kiegyensúlyozott marad és az édesség utáni vágya napokon belül kordában tartható szintre fog csökkenni.

Legközelebb, ha nagyon megkívánja az édességet, ahelyett hogy egy csoki szelet után nyúlna előbb egyen néhány falat bármilyen egyéb egészségesebb ételt, mert valószínűleg csak a vércukorszintje esett le hirtelen és az okozta a hirtelen cukoréhséget. Ilyenkor néhány falat étel, egy kis gyümölcs, vagy bármi rövid időn belül stabilizálja a vércukorszintet és amilyen hirtelen jött a cukoréhség olyan hamar meg is fog szűnni.

2. Stressz, lelki bánat

A cukoréhség második leggyakoribb kiváltó oka a mindennapi stressz és a lelki bánat. Stresszes helyzetben vagy épp egy boldogtalan időszakban sokan nyúlnak édesség után egy kis boldogságért. De mindenki tapasztalatból tudja jól, hogy ez csak átmeneti megoldás, mert az édesség hatása igen rövid ideig tart ráadásként, ha épp diétázik az ember, akkor még a bűntudat is marcangolja majd, hogy már megint nem bírt ellenállni a csábításnak.

Ellentétben a rendszertelen étkezéssel a stresszt és a lelki bánatot már nem olyan könnyű megoldani és hosszabb ideig is tart. Sokszor nem is tehetünk semmit, mert az adott körülmények nem teszik lehetővé, hogy megszüntessük a feszültséget vagy a bánatot kiváltó okokat. De még ezekben a helyzetekben is meg kell találni a módját, hogy csökkentsük őket. Ha épp egy ilyen időszakban van próbáljon olyan alternatív elfoglaltságot találni magának, ami megnyugtatja, és elvonja a figyelmét a stresszt vagy bánatot okozó dolgokról. Találjon ki egy hobbit, menjen el sportolni, kertészkedjen, vagy csak egyszerűen sétáljon egy nagyot. A lényeg, hogy végezzen olyan tevékenységet, mely csökkenti a feszült állapotát, vagy bánatát, így könnyebben kordában tudja tartani az édességfogyasztását.

3. Vitaminhiány

A egészséges táplálkozás fontos alappillére a változatos étrend, a rendszeres gyümölcs és zöldség fogyasztás. A mai modern életmódra viszont pont az ellenkezője a jellemző. Az emberek jelentő része gyorsételeken, péksüteményeken, energiaitalokon rágcsálni valókon és egyéb egészségtelen ételeken élnek. Az egyoldalú és egészségtelen táplálkozás miatt a szervezet folyamatosan hiányt szenved az anyagcserében és egyéb folyamatokban fontos szerepet játszó ásványi anyagokban, vitaminokban, melynek gyakori tünete lehet a cukoréhség. Ezt a legkönnyebben a helyes étkezésre való törekvéssel lehet elkerülni, de olykor szükség lehet hiánypótlásra is. Ha tudja, hogy az étrendje nem megfelelő, de nem elég erős az akarata, hogy változtasson rajta, akkor már egy multivitamin készítmény szedésével is sokat tud rajta javítani. A multivitaminok szedése különösen fontos, ha kevés zöldséget, gyümölcsöt fogyaszt, ha sportol, vagy betegség esetén. Ilyen esetekben még inkább ki van téve a szervezete annak, hogy vitaminhiány lépjen fel. Bizonyos vitaminok, ill. nyomelemek (C-vitamin, B-vitaminok, Króm) megléte kiemelt szerepet játszanak a cukoréhség elkerülésében, de összességében a teljes körű komplex vitamin ellátottságra kell törekedni, hogy a szervezet minden folyamata optimálisan tudjon működni.

4. Egészségügyi probléma

Bár ez is egy lehetőség, azonban általában ez a legritkább ok, ami a túlzott édességfogyasztást okozza. Ha saját józan belátása szerint helyesen étkezik, nincs lelki bánata, nem él stresszben és még sem tud ellenállni az édességnek, akkor lehet gyanakodni, hogy valamilyen egészségügyi ok húzódhat meg a háttérben. Ez lehet valamilyen hormonális egyensúlyhiány vagy a bélflórában a természetes módon is megtalálható Candida gomba szaporodott túl. Egy orvosi kivizsgálás ilyen esetben megoldást nyújthat a problémára.

Cukoréhség megszüntetése

Ha túlzottan kívánja az édességeket, elsőként mindig gondolja át, hogy tudná kiegyensúlyozottabbá és egészségesebbé tenni az étkezését, mert az esetek többségében már egészen apró változások is sokat segíthetnek. Néhány plusz kisebb étkezés beiktatásával, valamint a szükséges vitaminok és ásványianyagok biztosításával már is sokat tehet az ügyben. Második teendő, hogy próbálja meg stresszmentesítenie magát és alternatív örömforrásokat keresni, melyek elterelik a gondolatait a mindennapi problémái felől. Ha ezeket a lépéseket megteszi már is sokat tett az egészségesebb étrend és életmód felé.

Irodalomjegyzék

kalóriaGuru.hu - Fogyókúra, diéta egészségesen, Online Táplálkozási Napló, Kalkulátorok, Kalóriatáblázatok, minden ami kalória.