B6-vitamin (Piridoxin) táblázat

Hatása
Hiánya
Túladagolása
Szedése
Forrásai

A B6-vitamin hatása és szerepe a szervezetben

A B6-vitamin vagy más néven piridoxin egy vízben oldódó vitamin és több formája is létezik. A vitaminokban többnyire az inaktív piridoxin formáját használják, ami később a szervezetben alakul át aktív formába. De lehet készítményeket kapni, amik a már aktív formáját a piridoxál-5-foszfátot tartalmazzák.

Hatása

  • Legfontosabb feladata az aminosavak anyagcseréjében való részvétel.
  • Nélkülözhetetlen számos enzim, legfőképpen az aminosavakat érintő enzimek megfelelő működésében, így sportolók számára különösen fontos ez a vitamin.
  • Támogatja az ideg- és immunrendszer megfelelő működését.
  • Javítja a koncentrációt
  • Szükséges a hemoglobin előállításához.
  • Csillapítja a terjességi hányingert és görcsoldó hatása is van.

A B6-vitamin hiánytünetei

A B6-vitamin hiánya nagyon ritkán fordul elő, mivel növényi és állati eredetű élelmiszerekben egyaránt megtalálható nagy mennyiségben. Leginkább az egyoldalú táplálkozás, túlzott alkoholfogyasztás, lisztérzékenység és a fogamzásgátlók kapcsán alakulhat ki.

Hiánytünetek

  • Gyengeség
  • Vérszegénység
  • Bőr, ideg és ínygyulladás
  • Görcsök
  • Ingerlékenység

A B6-vitamin túladagolása és a tünetei

A felesleg a vizelettel távozik, de a B6-vitamin magas dózisban mérgező lehet, és kellemetlen tünetekkel járhat. 100 mg-nál nagyobb dózisban a végtagokban zsibbadás, bizsegés alakulhat ki, ill. súlyosabb esetben akár idegkárosodás is. Nagy dózisban mindenképpen csak orvosi javallatra szedhető kúraszerűen.

A túladagolás tünetei

  • Zsibbadás, bizsergés a végtagokban
  • Émelygés, hányás, hasi fájdalmak
  • Mell és fény érzékenység

A B6-vitamin napi szükséglete és szedése

Mennyit?

Egy felnőtt ember napi B6-vitamin szükséglete 1,4 mg, de a sportolók szükséglete, akár 4-10 mg is lehet. Ennél jóval nagyobb dózisban csak orvosi javallatra szedhető kúraszerűen. Ebben az esetben az adag akár a 100 mg-ot is meghaladhatja, de csak átmenetileg.

Milyet?

Piridoxin vagy piridoxál-5-foszfát formában is lehet szedni. A piridoxin a szervezetben alakul át aktív formába, míg a piridoxál-5-foszfát már eleve aktív forma, amely jobb és gyorsabb hasznosulást eredményez.

Mikor?

A B6-vitamin fogyasztása étkezés közben vagy után javasolt multivitamin vagy B-vitamin komplex formájában, mivel a különböző B-vitaminok előnyösen hatnak egymásra, és mert egyensúlyban kell lenniük egymással. Nagyobb adag szedése esetén érdemes kisebb adagokra osztani a jobb hasznosulás érdekében.

Mivel?

A hasznosulását segíti a többi B vitamin, a magnézium és a cink. A B6-vitamin megnöveli a B9 és B12 vitamin szükségletet is és fordítva.

Mivel ne?

Magas koffein tartalmú italok, alkohol, savlekötők, gyógyszerek.

Az B6-vitamin elsődleges forrásai

Elsősorban a máj a különböző húsok, de a pisztácia, napraforgómag, búzakorpa vagy épp a fokhagyma és számtalan fűszer is bővelkedik benne.

B6-VITAMINBAN GAZDAG ÉLELMISZEREK (Top 28)(Adatok 100 grammra)B6-vitaminmgNRV%
Pasilla paprika (szárított)4.2281.4
Poblano paprika (szárított)3.5351.4
Cayenne bors2.451.4
Zsálya (szárított)2.691.4
Csilipor2.0941.4
Fodormenta (szárított)2.5791.4
Tárkony (szárított)2.411.4
Piros paprika (őrölt)2.1411.4
Pisztácia (pirított)1.1221.4
Oregánó (szárított)1.0441.4
Majoranna (szárított)1.191.4
Rozmaring (szárított)1.741.4
Búzacsíra1.31.4
Bazsalikom (szárított)1.341.4
Fokhagyma1.2351.4
Fokhagymapor1.6541.4
Búzakorpa1.3031.4
Pisztácia1.71.4
Napraforgómag1.3451.4
Borsfű (szárított)1.811.4
Babérlevél1.741.4
Sáfrány1.011.4
Pulykamáj1.041.4
Kukoricapehely1.791.4
Kapor (szárított)1.711.4
Marhamáj1.0831.4
Vadlúdhús1.0771.4
Vitamin- és ásványianyag-táblázatok
NRV% - Felnőttek számára ajánlott napi bevitel százalékban kifejezve

kalóriaGuru.hu - Fogyókúra, diéta egészségesen, Online Táplálkozási Napló, Kalkulátorok, Kalóriatáblázatok, minden ami kalória.