Koleszterin táblázat

Hatása
Hiánya
Túladagolása
Szedése
Forrásai

A koleszterin hatása és szerepe a szervezetben

A koleszterin egy olyan vegyület, melyről a legtöbb embernek valószínűleg azonnal mindenfajta negatívum jut eszébe, pedig valójában a koleszterin nem a mumus, hanem az emberi szervezet és a sejtek egy nélkülözhetetlen alkotóeleme. Ráadásul a koleszterin nagy részét még csak nem is táplálékkal visszük be, hanem maga a máj állítja elő.

Szokták megkülönböztetni, hogy a HDL a jó és az LDL a rossz koleszterin, de ez így nem igaz, mert valójában mindkettő egyaránt fontos funkciót lát el. Mindkettő a koleszterin szállításáért felel és az arányuk az, ami fontos. A koleszterint az LDL nevű lipoprotein szállítja el a sejtekhez, a HDL nevű lipoprotein pedig a felesleget vissza a májba. Akkor van baj, ha a HDL és LDL aránya nem megfelelő és így a felesleg egy része nem a májba kerül, hanem lerakódik az érfalakon és szépen lassan évek alatt mindenféle szív- és érrendszeri megbetegedést okoz. Azonban ezért sok esetben nem a táplálkozás és nem is az LDL a felelős, hanem a pajzsmirigy, a máj, az epe vagy a vese működési zavarai, de a cukorbetegség és a genetika is állhat a háttérben. Tény, hogy a táplálkozás nagyon fontos a megfelelő koleszterinszint szempontjából, de nem csak az.

Hatása

  • A sejtmembrán fontos alkotóeleme.
  • Az epesav, a D-vitamin és számos hormon előanyaga.

A koleszterin hiánytünetei

A koleszterinhiány nagyon ritka. Többnyire öröklött genetikai okai vannak és Smith-Lemli-Opitz szindrómának nevezik. A születendő gyermek testi-szellemi fejlődésének rendellenességével jár. Számtalan formában jelentkezhetnek a rendellenességek, a betegség pontos beazonosítása genetikai vizsgálattal történik.

Hiánytünetek

  • Testi-szellemi fejlődési problémák

A koleszterin túladagolása és a tünetei

A koleszterin nagy részét a máj állítja elő és különböző tényezőktől függően, akár növelheti és csökkentheti is a termelést. A bevitt táplálék minősége mindenképpen fontos tényező, de a magas koleszterinszintért vagy a nem megfelelő HDL vagy LDL szintért sokszor nem a táplálkozás a felelős, hanem például a pajzsmirigy vagy a máj működési zavarai.

A túladagolás tünetei

  • Szív- és érrendszeri megbetegedések

A koleszterin napi szükséglete és szedése

Mennyit?

Egy egészséges felnőtt ember élelmiszerekből történő napi koleszterin bevitelének ajánlott felső határa 300 mg. Fontos tudni azonban, hogy önmagában a magas koleszterintartalmú étrend még nem feltétlen növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. A baj az, hogy általában a magas koleszterintartalmú étrendet követők étrendjét egyben alacsony zöldség és gyümölcsfogyasztás is jellemzi és ehhez hozzájárul még számos egyéb tényező, mint például a sport hiánya, a dohányzás, a túlzott só fogyasztás, stb. Igen, ügyelni kell a koleszterinre is, de nem jobban, mint bármi másra.

Hogy csökkentsük vagy tartsuk kordában a koleszterinszintet?

Az alábbi ajánlások pozitívan befolyásolják a koleszterinszintet és csökkentik a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

  • Rendszeres friss zöldség és gyümölcs fogyasztás
  • Vörös húsok fogyasztásának csökkentése
  • A vörös húsok helyett a fehér húsok és a halak előnyben részesítése
  • Telített zsírok bevitelének csökkentése (elsősorban állati eredetűek, valamint a kókuszzsír és olaj)
  • Telítettlen zsírok bevitelének növelése (növényi zsíradékok, pl.: olívaolaj)
  • Több rost fogyasztás (pl.: a teljes kiőrlésű termékek előnyben részesítésével)
  • Sóbevitel csökkentése
  • Cukrok elhagyása vagy helyettesítése nulla kalóriás édesítőkkel (pl.: Stevia)
  • Az alkoholfogyasztás és a dohányzás mértékének csökkentése, elhagyása
  • Rendszeres sporttevékenység vagy egyéb pulzusszámot növelő rendszeres testmozgás
  • A stressz csökkentése a mindennapokban

Egészséges koleszterin értékek

Az egészséges koleszterin értékek országonként kicsit eltérnek és folyton változnak. Egészséges egyéneknek az alábbi értékekre kell törekedniük elsősorban az életviteli és étrendi ajánlások betartásával. Akiknek viszont koleszterin problémáik vannak azok mindenképpen a kezelőorvos utasításai szerint járjanak el. Az ő esetükben az életviteli és étrendi változtatások mellett, szigorúbb célértékeket és gyógyszeres kezelést is előírhat a probléma súlyosságától és az egyéb tényezőktől függően.

ÉrtékCélmmol/l
Összkoleszterin5,2 alatt
LDL3,4 alatt
HDL1,0 fölött
Triglicerid1,7 alatt

A triglicerid szintje is egy fontos tényező. A magas triglicerid szint szintén növeli a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának kockázatát.

A koleszterin elsődleges forrásai

Koleszterinben az állati eredetű élelmiszerek, azok közül is elsősorban a belsőségek, a tojás vagy a sajtok bővelkednek.

KOLESZTERINBEN GAZDAG ÉLELMISZEREK (Top 100)(Adatok 100 grammra)Koleszterinmg
Marhavelő3010
Tyúktojás (sárgája, por)2307
Sertésvelő2195
Tyúktojás (por)1630
Borjúvelő1590
Bárányvelő1352
Tyúktojás (sárgája)1085
Pulykatojás933
Kacsatojás884
Libatojás852
Fürjtojás844
Hering olaj766
Szardínia olaj710
Kaviár (fekete, vörös)588
Tőkehalmáj olaj570
Menhaden halolaj521
Libamáj515
Kacsamáj515
Lazac olaj485
Pulykamáj415
Marhavese411
Tükörtojás401
Főtt tojás373
Tyúktojás372
Báránymáj371
Buggyantott tojás370
Borjúvese364
Sertéslép363
Csirkemáj345
Borjúlép340
Bárányvese337
Borjúmáj334
Sertéstüdő320
Sertésvese319
Sertésmáj301
Rántott tojás277
Marhamáj275
Pulykazúza271
Marhalép263
Csirkeaprólék262
Báránylép250
Marhatüdő242
Csirkezúza240
Tintahal233
Borjútüdő229
Pulykaszív225
Sertésgyomor223
Garnélarák161
Báránynyelv156
Szardínia (konzerv, olajos)142
Csirkeszív136
Bárányszív135
Sertésszív131
Homár127
Angolna126
Marhaszív124
Trappista sajt123
Pulykabőr122
Marhagyomor117
Fontina sajt116
Pulykanyak115
Gouda sajt114
Édesvízi rák114
Csirkeszárny (bőrrel)111
Gruyere sajt110
Marhazsír109
Csirkebőr109
Marhafaggyú109
Romano sajt104
Borjúszív104
Cheshire sajt103
Pulykazsír102
Birkazsír102
Tilsiti sajt102
Sertésnyelv101
Brie sajt100
Kacsazsír100
Libazsír100
Cheddar sajt99
Csirke felsőcomb (bőrrel)98
Sertésfarok97
Muenster sajt96
Colby sajt95
Antilophús95
Csirke felsőcomb94
Brick sajt94
Köményes sajt93
Csirke alsócomb (bőrrel)92
Csirkeláb91
Sügér90
Sertéstoka90
Csirkenyak90
Rokfort sajt90
Galambhús90
Limburger sajt90
Csirke alsócomb89
Feta sajt89
Edámi sajt89
Monterey sajt89
Vitamin- és ásványianyag-táblázatok
NRV% - Felnőttek számára ajánlott napi bevitel százalékban kifejezve
Irodalomjegyzék

kalóriaGuru.hu - Fogyókúra, diéta egészségesen, Online Táplálkozási Napló, Kalkulátorok, Kalóriatáblázatok, minden ami kalória.